VODA

Zelené pásy do tramvajového kolejiště

Překladatel: BRENS EUROPE a.s.

Patentovaná technologie české společnosti umožňuje osadit tramvajové pásy ve městech vegetací. Tím se nejenže sníží hluk a vibrace z městské dopravy, ale také zachytí prach a dešťová voda. K výrobě se navíc používají zdravotně nezávadné odpady z výroby a likvidace automobilů. Zelený pokryv tramvajových tratí se úspěšně využívá například v Ostravě nebo v Košicích. V příštím roce přibydou realizace v Olomouci a Plzni.

Zelené pásy do tramvajového kolejiště
video

Tuzemská města se potýkají s řadou problémů, které bezprostředně ovlivňují zdraví a kvalitu života jejich obyvatel. Jedním z nejvážnějších je množství hluku a emisí, na nichž se významně podílí doprava ve městech. Velkou výzvou je také zachytávání dešťové vody, která často bez jakéhokoliv využití odtéká do kanalizace.

Patentovaná technologie české společnosti BRENS EUROPE je příkladem, že i tyto problémy lze řešit jednoduše a efektivně. Mezi tramvajové koleje jsou umístěny speciální rohože, které se vyrábějí ze zdravotně nezávadných materiálů získaných při likvidaci automobilů. Rohože jsou pokryty nenáročnou vegetací, jako jsou rozchodníky nebo trsnaté traviny s mechy, díky čemuž působí esteticky a mají další pozitivní vlastnosti.

Umístěním rohože například dochází k významnému snížení hluku a vibrací z městské dopravy. Rostliny také dokážou pohltit škodlivé emise z ovzduší a zadržet dešťovou vodu, čímž v letních měsících zlepšují kvalitu ovzduší a snižují okolní teplotu.

Vegetační pásy vydrží 10 až 30 let, aniž by přitom vyžadovaly zalévání nebo jinou náročnou údržbu. V budoucnu mohou být bez problémů nahrazeny stejnou nebo podobnou technologií. Pozitivní zkušenosti s jejich využitím již mají první česká města v čele s Ostravou nebo Košicemi.

V čem je projekt výjimečný?

  • Jde o estetické a užitečné řešení, které má pozitivní vliv na lidské zdraví.
  • Rostliny zároveň dokážou zachytit dešťovou vodu, která zlepší kvalitu ovzduší a sníží okolní teplotu.
  • Technologie je patentovaná a úspěšně se využívá v Ostravě a v Košicích.

Přínos pro společnost:

Významně snižuje emise hluku a vibrací z městské hromadné dopravy.