12 otázek pro Opravárnu

Spotřebiče, které se po záruce rozbijí, čeká ve většině případů krátká cesta do popelnice. Opravárna se právě nadměrnému vyhazování přístrojů, které by odborným zásahem bylo ještě možné zachránit, staví čelem. Jak nám prozradil autor projektu, Jan Charvát, zhruba 60 % telefonů a jiných zařízení, která se běžně vyhazují, jde opravit a zachránit.


Můžete nám svůj projekt představit vlastními slovy a popsat, jak funguje? V čem je podle vás jeho největší přínos?

Provozujeme web www.opravarna.cz, což je největší síť opravářů a servisů v ČR. Jednoduše propojujeme zákazníka s nejbližším opravářem. Zákazník zadá poptávku, zvolí okruh vyhledávání a systém hned ukáže, kolik je v jeho okolí lidí, kteří odpovídají jeho zadání. Po zaplacení 75 Kč platební kartou se poptávka všem rozešle. Zákazník tedy nemusí hledat a obvolávat opraváře, přičemž by mu stejně značná část řekla, že nemají volné kapacity nebo to, co potřebuje, ani nedělají. Ozvou se jen ti, co mají zájem, přidají mu vzkaz a přibližnou cenovou nabídku. On si na základě hodnocení vybere toho svého, propojí se kontakty, předají si výrobek. Na konci zákazník opraváře ohodnotí.

Jak dlouho už fungujete? Co přesně byl prvotní impulz ke spuštění projektu a kdo přišel s nápadem?

Firma funguje už 5 let. Nicméně současná podoba webu je v provozu od září 2017. Až nyní v lednu 2020 můžeme říct, že máme všechny důležité funkcionality komplet hotové.

opravárna_1

Jaké opravy přesně Opravárna zajišťuje? Jedná se primárně o spotřebiče nebo i o jiné sorty výrobků?

Zaměřujeme se primárně na elektro. Nejvíce lidi zadávají opravy mobilních telefonů, notebooků, kde už funguje i svoz zdarma po celé ČR. Dále je to drobné domácí elektro, bílé elektro, TV apod. Méně pak hračky, kola či šaty.

Kolik řemeslníků v současnosti Opravárna sdružuje a kde všude po ČR ji mohou lidé využít?

Máme přes 1630 opravářů a odborných servisů, a to ve všech koutech ČR. Málokdy se stane, že by se zákazníkovi na poptávku nikdo neozval. Pokud se to přece stane, znamená to spíše, že výrobek už nemá cenu opravovat nebo je neopravitelný. V takovém případě po týdnu vrátíme poplatek za zadání zakázky zákazníkovi zpátky na účet.

Co musí člověk udělat, aby se k Opravárně přidal a mohl jejím prostřednictvím nabízet nebo poptávat služby? Prochází například řemeslníci nějakým výběrovým řízením nebo kontrolou kvality, když se chtějí připojit?

Registrovat se může kdokoliv, jsme otevřená platforma. Velmi brzy se na základě hodnocení ukáže, kdo je dobrý a kdo nikoliv. Kromě toho máme síť profesionálních opravářů a techniků, kterých je kolem stovky, ty si postupně testujeme, zasmluvňujeme a přidělujeme je v rámci jednotlivých projektů byznysovým partnerům. Jde o profesionály s platnou vyhláškou 50, prochází pod naším vedením školeními a pak pracují například jako záruční servisní technici pro naše partnery, jako je Mall či Decathlon.

Myslíte si, že se výrobky běžného užití jako třeba pračky dříve dělaly kvalitněji a více vydržely? Nebo je představa o výrobcem instalovaných „kazítcích“ jenom mýtus?

S tzv. plánovaným zastaráváním, tedy s tím, že se výrobek rozbije brzy po uplynutí záruční doby, se setkalo 75,5 % spotřebitelů. Krom názvu kazítko se pro tenhle jev zažilo ještě jedno vulgárnější pojmenování. Nejedná se však většinou o žádnou konkrétní součástku, ale o celý soubor výrobních postupů, volbu materiálů a jiných věcí. Výrobky jsou zkrátka často tak nekvalitně konstruované, že se brzy rozbijí a výrobci co nejvíce znesnadňují možnost jejich opravy, včetně rozebrání a opětovného složení. Zkrátka, když chceme levné výrobky, musíme počítat s tím, že dlouho nevydrží. Proto apelujeme na spotřebitele, aby své nákupní chování dobře promýšleli.

opravárna_2

Jaké máte na projekty od lidí ohlasy? Kolik zákazníků už vašich služeb využilo?

Ohlasy jsou v drtivé většině případů pozitivní. Samozřejmě že ne vše je ideální, procházíme rychlým vývojem. Stížnosti bývají občas na funkčnost a srozumitelnost webu, ale děláme, co můžeme.

Co pro vás znamená účast v soutěži E.ON Energy Globe?

Považuji ji za jednu z nejprestižnějších soutěží s touto tématikou nejen v ČR. Proto jsem samozřejmě rád. Především jsem si jist, že s ní bude spojena další medializace a propagace projektu, což je základem fungování. A kdyby na konci padla nějaká výhra? O tom zatím nebudu spekulovat.

Jakou máte úspěšnost oprav? Stává se vám, že se třeba někdy nějaká oprava nepodaří? Co se pak stane?

Určitě stává. Vzhledem k nekvalitě výroby je úspěšnost oprav kolem 60 %. Zbytek se opravit nevyplatí nebo nejsou náhradní díly. Ale svítá na lepší časy, postupně začínají platit zákony EU, které opravitelnost přímo nařizují. A pak jsme tu my a přinášíme spotřebitelům osvětu. Čili – lepší se to, ale jde o běh na dlouhou trať.

Máte představu, kolik se v České republice ročně vyhodí spotřebičů, které by bylo možné ještě opravit, a co to znamená pro ekologii?

To bohužel nemáme. Dělali jsme jen průzkum opravitelnosti dle kategorií, který můžete najít na našem webu.  

opravárna_3

Myslíte si, že stále platí přísloví o zlatých českých ručičkách, které dokáží udržet věci v chodu svědomitou péčí, anebo jsme naopak stále většími spotřebiteli a vyhazujeme věcí rok od roku více?

Pozorujeme trend, který zřejmě souvisí s osvětou a s dopady klimatických změn – lidem už není lhostejné, co se děje s přírodou, s odpadem a dalšími věcmi. A neprojevuje se to už jenom v naší sociální bublině. Vzniká řada krásných projektů sousedských dílen, DIY a dalších. Já jsem optimista, ale opět, jak říkám: nebude to hned.

A malé zasnění na závěr. Představte si, že byste v naší soutěži vyhráli… Kde se vidíte za rok? Máte nějakou vizi, s jejímž naplněním by vám soutěž mohla výrazně pomoci?

Určitě by bylo skvělé, kdyby se ozvali noví partneři, se kterými bychom vymysleli nějakou další spolupráci. Když totiž říkáme, že díky webu Opravárna jsme před vyhozením zachránili tisíce výrobků, v oblasti našich byznys partnerů, tedy prodejců a distributorů, je potenciál jich takto zachraňovat klidně desetitisíce každý měsíc. Málokdo to ví, ale i obchodní řetězce často reklamované zboží jednoduše vyhodí a vymění zákazníkovi za nové, namísto aby ho nechaly opravit. Zejména u soukromých značek. Buď se jim oprava nevyplatí nebo ji nemají u koho provést. My nastavujeme celý proces i ceny tak, aby se to vyplatilo. A daří se nám to. Do budoucna bych určitě rád také rozšířil funkce, které nabízí náš web, a přidal k němu navíc třeba i mobilní aplikaci. 

Máte už svého favorita? Hlasujte pro něj v soutěži E.ON Energy Globe!

Další články