Jak na zimní imunitu aneb Ke zdraví patří i DobroTy

V zimních měsících, a obzvlášť v dnešních době, kdy sychravým počasím krom běžných bacilů poletuje i nákaza covid, je důležité pečovat o obranyschopnost našeho organizmu. Máloco podpoří imunitní systém tak jako správná a vyvážená strava. Problém je, že sestavení zdravého jídelníčku s vyváženými živinami, vitamíny, minerály a stopovými prvky může být pořádně náročné. Naštěstí jsou k dispozici služby, kde se dá namíchat zdraví hezky na jednom místě.


Namíchat si zdraví

Jedním z míst, kam můžete zajít pro zdravé potraviny i pro inspiraci, je portál firmy Sonnentor, která je vítězem letošního ročníku E.ON Energy Globe v kategorii Firma. Už od samého začátku v 80. letech, kdy se málokdo zabýval pojmy jako je „ekologické zemědělství“, „udržitelnost“, „lokálnost“ a „uhlíková neutralita“, se Sonnentor držel strategie, která je na těchto principech založená. Z původně malého podniku jednoho nadšence, který v Rakousku prodával produkty ekologických zemědělců a propagoval polozapomenutou lidovou medicínu, se stal mezinárodní projekt. Česká pobočka v Čejkovickém areálu na jižní Moravě funguje už od roku 1992 a díky jejich kamenným prodejnám i e-shopu si můžete kvalitních potravin a doplňků dopřát, kdy se vám zachce.

Darujte zdraví a potěšení od Sonnentoru

Jejich výrobky jsou nejen bio a krásně voní, ale navíc jsou zabalené v sympatických ekokrabičkách. Najdete zde například čaj pro babičku, koření pro maminku nebo mňamku pro tatínka. Děti jistě ocení krásný adventní kalendář. 

Teď navíc získáte s kódem 5EON slevu ve výši 5 %, která platí až do 6. 1. 2021 (vánoční dárky objednávejte nejpozději do 12.12. 2020). Více informací ZDE.

jak na zimní imunitu_1

A jaké jsou jejich tipy na zdravý zimní jídelníček?

Koření a imunita

Nízké zimní teploty mají jednu pozitivní stránku. Náš teplokrevný tělesný systém spotřebuje velkou část přijaté energie na udržení stálé teploty, a můžeme si proto dopřávat sytější jídla. Jejich „zahřívacímu efektu“ i chuti přispějí kořenící směsi obsahující kurkumu, skořici, hřebíček, zázvor a „přírodní antibiotika“ – tedy cibuli, pór a hlavně univerzální všelék: česnek. S jejich přísunem byste, ať v sušené či čerstvé podobě, neměli mít problém.

jak na zimní imunitu_1

Horší to může být s čerstvým ovocem a zeleninou, protože tohoto sortimentu nebývá v zimních měsících nazbyt. Je přitom velmi důležitý pro udržování hladiny hlavního imunoposilovače – vitamínu C. Ten je samozřejmě možné polykat v potravinových doplňcích, ale pokud se pilulkám z nějakého důvodu chcete vyhnout, máte pořád na výběr čistě přírodní varianty. Spousta ho je v ovocných sirupech, pomazánkách, a jelikož „céčko“ – na rozdíl od obecně rozšířené představy – dobře odolává vysokým teplotám, můžete si dopřát jeho denní dávku i v podobě horkého čaje. Výborným zdrojem vitamínu C je čaj ze šípku a rakytníku, obojí funguje výborně v kombinaci se šalvějí, heřmánkem a lipovým květem nebo s imunitu podporující echinaceou. Spoustu céčka ale najdete i v obyčejných bramborách a kysaném zelí – obojí si vozili námořníci na dlouhé plavby jako prevenci kurdějí, které nedostatek vitamínu C způsobuje. Kysané potraviny navíc podporují mikroflóru našeho zažívacího systému a na celkovou imunitu působí přímo blahodárně.

A pokud si od speciálních imunitních posilovačů potřebujete dát na chvilku pauzu, není nic lepšího, než sáhnout po zdravých zákuscích a receptech, které i z obyčejných pokrmů rázem udělají šampiony.

Nebojte se vitamínů

Kvůli popularitě vitamínu C se často zapomíná na další látky, které jsou pro dobrý stav našeho organizmu stejně důležité. Opomíjet bychom rozhodně neměli přísun vitamínů skupiny B, které najdete v luštěninách, celozrnných obilninách, oříšcích a listové zelenině.  Pro obranyschopnost je přímo zásadní i vitamín D, který si v létě naše tělo samo vyrábí ze slunečního záření (proto v létě daleko méně chytáme rýmu). V temných zimních měsících ho musíme doplňovat stravou. Jeho hlavním zdrojem jsou rybí tuky, takže by se na zimním talíři měl často objevovat tuňák nebo losos, ale obsahují ho i mléčné výrobky, houby a vajíčka. Nejlepšího působení vitamínů dosáhneme, když je budeme kombinovat s minerály. Zapomenout bychom neměli na chrom, měď, selen, vápník a především zinek, který je velmi důležitý pro prevenci pronikání virů do buněk. Vytváří kolem nich přirozenou bariéru a zároveň podporuje množení, růst, tvorbu a funkci imunitních buněk.

jak na zimní imunitu_4

Hlavní je pít

Podobné jako s přísunem déčka je to i s příjmem tekutin. Zatímco v létě nás k němu vysoké teploty vybízí, v zimě na pravidelné pití často zapomínáme. Dostatečná hydratace je přitom zásadní jak pro distribuci vitamínů do buněk, tkání a orgánů, tak pro celkové fungování našeho organizmu. Na pravidlo, že denně bychom měli přijmout aspoň dva litry tekutin, tedy rozhodně nezapomínejte. Ideálním zdrojem tekutin jsou v zimě bylinné čaje, pokud možno slazené medem nadměrný přísun rafinovaného cukru totiž může přirozenou obranyschopnost potlačovat. Výborné jsou ale i polévky, mléčné výrobky a další „tekutá strava“, která se do příjmu tekutin také počítá. Když si oblíbíte kysané mléčné výrobky, přispějete dobrému fungování imunity posílením veledůležité střevní mikroflóry. No a jelikož je pro naše zdraví důležitá i pohoda duševní, tak nezapomínejte na odpočinek a  relaxaci. Klidně s něčím dobrým při sobě. Co byste řekli třeba na exotický svařák s ibiškem a kokosovým cukrem?

jak na zimní imunitu_infobox

Namíchat si DobroTy

Aplikace Nesnězeno, jejímž prostřednictvím mohou restauratéři nabízet za sníženou cenu jídla před expirací, se stala absolutním vítězem loňského ročníku soutěže E.ON Energy Globe. Její autoři už během jarní vlny pandemie prokázali, že jde o mnohem širší platformu, než se na první pohled zdá, když zvládli svou aplikaci upravit tak, aby ji restaurace mohly používat i jako nástroj pro běžný online prodej.

Zároveň je napadlo, jestli by se dalo dobré jídlo spojit s dobrými skutky. V rámci Nesnězeno díky tomu vznikla dobročinná akce názvem DobroTy. V té mohli uživatelé aplikace darovat symbolických 100 Kč na jídlo pro zdravotníky, záchranáře, seniory a lidi bez domova. Výsledek předčil všechna očekávání. Za první dva týdny se přes aplikaci vybralo přes 380 000 korun, ke kterým společnost E.ON přidala podporu ve výši 200 000 a navíc zařídila vůz, kterým se jídlo z partnerských podniků rozváželo.

jak na zimní imunitu_infobox_2

Jelikož se pandemii nepodařilo v prvním kole porazit nadobro, rozhodl se tým za aplikaci Nesnězeno k DobroTám vrátit a podpořit dobrým jídlem ty, kteří to v současné situaci potřebují nejvíce.

Jak pomoct?

Pomoc prostřednictvím Nesnězeno je snadná. Hned na prvním místě po stažení z AppStore nebo Google Play uvidíte odkaz na stokorunový dar Dobrot. Ten můžete přes aplikaci kdykoliv odeslat a tým z Nesnězeno už se postará, aby se vaše podpora dostala na správné místo. Směřovat bude tentokrát na oddělení nemocnic Motol, Na Homolce a FN Brno, kde se lékaři, sestry, medici a další personál potýkají s nejtěžšími případy onemocnění koronavirem. Věřte, že vědomí vaší podpory je posílí stejně jako chutná svačina.

jak na zimní imunitu_3

Další články