Umí pneumatiky vygumovat svou ekologickou stopu?
Přichází jaro, ptáci zpívají a je nejvyšší čas přezout na letní pneumatiky. Jaké obutí vybrat? Co se děje se starými pneumatikami? A jaká je budoucnost těch nových?
Přichází jaro, ptáci zpívají a je nejvyšší čas přezout na letní pneumatiky. Jaké obutí vybrat? Co se děje se starými pneumatikami? A jaká je budoucnost těch nových?
Brzdná dráha letních pneumatik v zimě může být v závislosti na podmínkách delší až o desítky metrů, třeba na sněhu v rychlosti 50 km/h je to cca osm metrů. Ani jízda na zimních pneumatikách v létě není optimální. Více hlučí, rychleji se opotřebují a zvyšují spotřebu paliva. Měkčí směs navíc nemá tak dobrou přilnavost v zatáčkách ani při brzdění. Celoroční pneumatiky jsou někde napůl, lze je snad doporučit jen těm, kteří najezdí sotva pár tisíc kilometrů ročně a nejsou na auto odkázáni.
Někteří řidiči jsou ke svým pneumatikám až neuvěřitelně laxní, jak kdyby si ani neuvědomovali, že je na silnici drží čtyři styčné body v podobě pneumatik. Rozměry dosahují asi tak plochy dlaně nebo pohlednice, nicméně jak jsou drobné, tak jsou důležité. Právě pneumatiky se starají o to, aby auto zatočilo, zrychlilo a zabrzdilo, takže výběru správných pneumatik a péči o ně byste měli věnovat minimálně stejnou pozornost jako celému autu. Zní to sice jak z poučky v autoškole, ale když se nad tím zamyslíte do důsledků a představíte si, co všechno musí pneumatika zvládnout, dojde vám, proč jde o jedno z nejdůležitějších odvětví automobilového průmyslu.
Co se rozměrů a rychlostních i hmotnostních indexů týče, poslechněte doporučení výrobce. Každá automobilka navrhuje podvozky tak, aby optimálně fungovaly na doporučených rozměrech pneumatik, a jejich testování věnuje statisíce kilometrů. Některé sportovní vozy jsou pak konstruovány přímo pro konkrétní pneumatiky konkrétního výrobce. Jen na nich pak auto umí předvést celý svůj repertoár schopností. U běžných aut zase zvažte, jestli vám stojí za to, předvádět se na nízkoprofilových pneumatikách. Vypadají perfektně, ale pohodlnější jízdu si užijete na menších ráfcích s vyšším bočním profilem pneumatiky.
Když vybíráte nové pneumatiky, jako vodítko vám poslouží nezávislé testy. Ty nejrozsáhlejší dělá německý automotoklub ADAC a přečtete si je klidně i v češtině. Nejde jen o celkové hodnocení, ale i o jednotlivé parametry, protože pro některého řidiče může být důležitý jízdní komfort, pro jiného spotřeba paliva. Vždy si dávejte pozor nejen na správný rozměr, ale také na rychlostní index a váhové zatížení, takzvaný nosnostní index. Ten se v současnosti velice řeší s přibýváním vozidel SUV, která mají vyšší pohotovostní hmotnost.
Číslo před lomítkem značí šířku pneumatiky 195 mm.
Číslo za lomítkem je profilové číslo 65. To značí procentní poměr výšky a šířky pneumatiky.
R15 poukazuje na průměr pneumatiky, tedy patnáct palců.
Číslice 95 ukazuje nosnost pneumatiky 690 kg (hmotnostní index).
H označuje rychlostní index (v tomto případě do rychlosti 210 km/h).
V případě elektromobilů a hybridních aut jste určitě zaznamenali, že tato auta mohou mít jiné pneumatiky než běžná vozidla se spalovacím motorem. Je to pravda, jejich směs a vzorek jsou vyráběny hlavně s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva, mají tedy nízký valivý odpor. Ale pozor, to může mít negativní vliv na jejich další vlastnosti, jako přilnavost a hlučnost. Nelze se pak divit, že je někteří motoristé nahrazují běžnými pneumatikami.
Dnes vás starých pneumatik zbaví v kterémkoliv pneu či autoservisu, takže už je nemusíte vozit do sběrného dvora. I díky tomu se zvyšuje procento vrácených pneumatik.
Staré pneumatiky se také ekologicky likvidují, nebo putují do speciálně upravených spaloven. Spalovací proces se ale opravdu výrazně liší od toho, že „gumu“ vezmete a hodíte do kamen na uhlí. Při speciálním spalování je výhřevnost starých pneumatik vyšší než u topných olejů, přitom produkují méně zplodin.
Když dojde na jejich ekologickou likvidaci, vyrábí se z nich granulát, který se využívá v mnohých odvětvích. V automobilovém průmyslu najde uplatnění při výrobě nových pneumatik, nárazníků, těsnění či koberečků. S granulátem se setkáte i ve stavebnictví, kde se používá při výrobě mřížek kanalizace, kanálových vpustí, odpružovacích bloků kolejnic či mostních dílů. Vyrábí se z něj ale i protihlukové stěny a výztuže železničních přejezdů. Přimíchává se taky do betonu či asfaltu. No a konečně se s ním můžete setkat třeba i na dětských hřištích nebo v tělocvičnách – ano, to jsou ty měkké dopadové plochy.
Čím dál častěji se mluví o alternativním použití starých pneumatik, kdy se s nimi experimentuje jako s přívalovými stěnami na rozbití mořských vln, nebo se stavbou speciálních povrchů podmořských stěn, kde by měly obrůst korály.
I když pneumatikářské společnosti investují do vývoje obrovské částky, v nejbližších dvaceti letech budou pneumatiky mít stále konvenční tvar. Měnit se ale budou vlastnosti pneumatik a jejich povrchy.